Thematisch werken
Leren met betekenis en plezier
Misschien ben je het al tegengekomen in het algemeen, op de website van jouw school of in de schoolgids: thematisch werken. Maar wat houdt dat nu precies in?
Thematisch werken is een manier van lesgeven waarbij vakken zoals taal, rekenen en wereldoriëntatie samenkomen rondom één centraal thema. In plaats van vakken apart aan te bieden, wordt de lesstof met elkaar verbonden. Dit maakt leren niet alleen leuker, maar ook relevanter, omdat leerlingen zien hoe verschillende vakken met elkaar verbonden zijn. Het helpt hen de wereld om zich heen beter te begrijpen en toe te passen.
Op bijvoorbeeld OBS Tweespan in Lemmer wordt thematisch werken volop toegepast. Dit is een manier waarop zij leerlingen inspireren en motiveren om actief mee te doen met hun leren.


Krachtig onderwijs
Bij Tweespan staat Leskracht centraal in het thematisch onderwijs. Deze werkwijze richt zich op creatief, onderzoekend en ontwerpend leren, met wereldoriëntatie als basis. Het onderwijs richt zich niet alleen op basisvaardigheden zoals rekenen, taal en lezen, maar ook op het ontwikkelen van onderzoekende en ondernemende vaardigheden.
De Leskracht-werkwijze biedt structuur via zeven stappen die het team helpt bij het voorbereiden en uitvoeren van thema’s. De thema’s worden elk schooljaar herhaald, maar met een andere focus, zodat ze steeds aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
Voorbereiding en samenwerking: het team als basis
Het succes van thematisch werken op Tweespan begint met de samenwerking tussen de leerkrachten. Voor elk nieuw thema komt het team samen tijdens werkoverleggen om de inhoud voor te bereiden. Iedereen verdiept zich in het aankomende thema, evalueert het vorige thema en bepaalt welke nieuwe leerdoelen er bereikt moeten worden.
“We zoeken altijd de verbinding met taal door middel van rijke teksten en boeken die niet alleen de taalvaardigheid bevorderen, maar ook aspecten van burgerschap en creatief denken aansteken. Daarnaast kijken we naar workshops, gastlessen of excursies die ons thema verder verrijken. En we zorgen voor een sterke opening en afsluiting van het thema.”
(Marieke Kelder, directeur van OBS Tweespan)
Wat dit proces extra bijzonder maakt, is de grote behangrol in de teamkamer van Tweespan. Hier wordt het hele thema visueel weergegeven, met alle belangrijke informatie en ideeën. Dit helpt het team scherp te blijven, het doel niet uit het oog te verliezen, en zorgt ervoor dat ze gezamenlijk successen kunnen vieren en verbeterpunten kunnen signaleren.


Waarom thematisch werken effectief kan zijn
Naast de gestructureerde aanpak binnen de school, biedt thematisch werken ook pedagogische voordelen die het leren voor leerlingen versterken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat thematisch werken de betrokkenheid van leerlingen vergroot. Door thema’s te kiezen die aansluiten bij hun belevingswereld en interesses, krijgen leerlingen een grotere intrinsieke motivatie om te leren. Het leert hen bovendien verbanden te leggen tussen verschillende vakken en de praktijk. Dit helpt om de opgedane kennis toe te passen in de praktijk.
Daarnaast biedt thematisch werken de kans om in projectgroepjes te werken. Dit zorgt ervoor dat ze beter leren samenwerken, communiceren en van elkaar leren. Zo worden sociale vaardigheden en samenwerken een belangrijk onderdeel van het leren. Dit is belangrijk voor vaardigheden die onze leerlingen in de toekomst nodig hebben, zoals probleemoplossend denken en effectief communiceren.
Thematisch werken op andere scholen
Hoewel we in dit artikel vooral het voorbeeld van Tweespan belichten, zijn er ook andere scholen die thematisch werken op hun eigen manier toepassen. Elke school kiest een aanpak die het beste past bij de behoeften van hun leerlingen en de doelen die ze willen bereiken. Wat hen verbindt, is de wens om de verschillende vakken met elkaar te verbinden, nieuwsgierigheid te stimuleren en leerlingen actief bij hun eigen leerproces te betrekken.


Een flexibele benadering van onderwijs
Thematisch werken kan het onderwijs dynamischer, leuker en relevanter maken voor leerlingen, maar het is slechts één van de vele manieren waarop onderwijs vorm kan krijgen. Het biedt leerlingen de mogelijkheid om actief en ontdekkend te leren, wat hen voorbereidt op een veranderende wereld. Of het nu via thematisch werken of een andere benadering is, het belangrijkste blijft dat leerlingen worden uitgedaagd, actief betrokken zijn en samenwerken aan gemeenschappelijke doelen. Dat noemen wij Krêft yn Kollektyf.